ارسال رایگان با خرید بالای 400 هزار تومان

همه چیز در مورد خواص شگفت انگیز آلوئه ورا

همه‌ی ما، مطالب زیادی در مورد گیاه آلوئه ورا و خواص بی‌شمار آن شنیده‌ایم، اما برای شناخت بیشتر این گیاه، لازم است تا بدانیم آیا تمامی خواصی که برای آن ذکر شده‌اند، اثبات علمی دارند یا خیر؟ چگونه و در چه مواردی می‌توان از آلوئه ورا استفاده کرد؟ و چگونه می‌توان این گیاه را پرورش داده و از آن مراقبت کرد؟

بیش از 300 گونه از گیاه آلوئه ورا وجود دارد، اما آلوئه باربادنسیس شناخته شده‌ترین نوع آن است. این نوع آلوئه ورا خواص درمانی بسیار زیادی در دنیای زیبایی و سلامت دارد.

این گیاه آبدار به طور طبیعی در آب و هوای گرمسیری خشک آفریقا، آسیا، اروپا و مناطق جنوبی و غربی ایالات متحده رشد می‌کند.

قرن‌ها پیش، مردم متوجه شدند که این گیاه، نه فقط برای زیبایی، چیزهای بیشتری برای ارائه در درمان‌های دیگر دارد. بر اساس دو مقاله که در سپتامبر 2019 در SAGE Open Medicine منتشر شد، ژل و آب موجود در آلوئه ورا به یک داروی گیاهی محبوب تبدیل شد که برای درمان همه چیز از مشکلات پوستی گرفته تا مشکلات گوارشی استفاده می‌شد.

در این مقاله نگاهی به تاریخچه‌ی آلوئه ورا و خواص درمانی آن خواهیم پرداخت.

آلوئه ورا چیست و از کجا می‌آید؟

آلوئه ورا حداقل برای 6000 سال است که به دلیل خواص درمانی، شناخته شده است. در روزهای نخست، این گیاه به عنوان “گیاه جاودانگی” شناخته و به عنوان هدیه تشییع جنازه به فراعنه مصر اهدا می‌شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که با گذشت زمان، گروه‌های بسیاری از مناطق جغرافیایی مختلف، از آلوئه ورا استفاده کرده‌اند، از جمله هندی‌ها، چینی‌ها، مکزیکی‌ها و آمریکای شمالی.

بشر از دیرباز از فواید درمانی این گیاه مطلع بوده است و در طول سالها از آلوئه ورا برای درمان زخم، ریزش مو، بواسیر و مشکلات گوارشی استفاده شده است.

تاریخچه آلوئه ورا

این روزها، آلوئه ورا خود به تنهایی پشتوانه‌ی یک صنعت است. آب این گیاه در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند مرطوب کننده، صابون، کرم اصلاح و لوسیون آفتاب استفاده می‌شود. قسمتی از آلوئه ورا که معمولا استفاده شده و ابه راحتی به ذهن خطور می‌کند، ژل سبز روشنی است که در قفسه‌های داروخانه‌ها وجود دارد. احتمالاً همه‌ی شما از آن برای تسکین آفتاب سوختگی استفاده کرده‌اید.

آلوئه ورا به صورت مکمل نیز موجود است. این مکمل ظاهراً مزایای مشابهی را برای پوست و سیستم گوارشی سایر نسخه‌های گیاه دارد.

 از چه بخش‌هایی از آلوئه ورا می‌توان استفاده کرد؟

دو قسمت مفید گیاه آلوئه ورا وجود دارد. ابتدا ژل شفافی که برکگ‌ها را پر کرده است. این ژل از گیاه استخراج شده و معمولاً روی پوست برای درمان سوختگی و بیماری‌های مختلف پوستی استفاده می‌شود. ژل همچنین به صورت مایع یا کپسول به بازار عرضه می‌شود تا به صورت خوراکی مصرف شود.

 

دومین ماده‌ای که گیاه تولید می‌کند، لاتکس آلوئه نام دارد. این ماده، تفاله زرد رنگی است که درست در زیر سطح بیرونی برگ گیاه یافت می‌شود. نشان داده شده است که آلوئه لاتکس دارای خاصیت ملین است و معمولاً برای درمان یبوست از طریق خوراکی مصرف می‌شود.

لاتکس آلوئه

آخرین محصولات آلوئه ورا، نوشیدنی‌های مبتنی بر آلوئه ورا، مانند آب و آبمیوه‌ها است. آب این گیاه معمولا با مرکبات مخلوط می‌شوند تا آبمیوه آلوئه ورا ایجاد شود..

آلوئه ورا به تنهایی می‌تواند طعم تلخی داشته باشد، بنابراین بسیاری از مارک‌ها طعم یا شیرین کننده‌ای به بطری اضافه می‌کنند. هنگام مصرف این آبمیوه‌هاف به مواد تشکیل دهنده بطری نگاه کنید تا مطمئن شوید که قند اضافی ندارد.

آلوئه ورا چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

خواص درمانی که برای آلوئه ورا شمرده می‌شود، شامل موارد زیر است. برخی از این موارد شواهد کافی برای اثباتشان وجود دارد.

دستگاه گوارش

به گفته موسسه ملی علوم بهداشت محیط آمریکا (NIEHS)، لاتکس آلوئه حاوی آلوئین و آنتراکینون است که خاصیت ملین کنندگی به آلوئه ورا می‌دهد و ممکن است یبوست را برطرف کند.

یبوست یک علامت است که معمولاً در برخی بیماران به عنوان علائم اولیه مشاهده می‌شود؛ همچنین یبوست در شرایط مزمن گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز رخ می‌دهد.

 

تجزیه و تحلیل سه مطالعه تصادفی کنترل شده که در اکتبر 2018 در مجله Neurogastroenterology and Motility منتشر شد، نشان می‌دهد که آلوئه ورا ممکن است برای افراد مبتلا به یبوست مفید باشد، از جمله افرادی که در IBS با این علامت برخورد می‌کنند. این اتفاق به دلیل اثر ملین آلوئه ورا و توانایی آن در افزایش آب در لومن روده است.

سندرم روده تحریک پذیر

درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و آکنه

کرم های آلوئه روی پوست تأثیر آرام بخش و التیام بخش دارد و نشان داده شده که می‌تواند خارش و التهاب را کاهش دهد.

در تحقیقی در مورد آلوئه ورا، محققان خاطر نشان کردند که این گیاه توانایی مهار تولید پروستاگلاندین E2 را دارد. این لیپیدها هستند که نه تنها در روند التهابی نقش دارند، بلکه در غدد چربی نیز فعال هستند و احتمالاً به بیماری‌های التهابی پوست کمک می کنند.

تحقیقات از استفاده از آلوئه ورای موضعی، به عنوان یک درمان پوستی، حداقل برای شرایط خاص، پشتیبانی می‌کنند. مطالعات نشان داده است که ژل آلوئه ممکن است در درمان بیماری‌های پوستی موثر باشد. از جمله بیماری‌‌های:

  • پسوریازیس
  • سبوره
  • شوره سر
  • سوختگی‌های جزئی
  • سایش‌های پوستی
  • پوست در اثر تابش آسیب دیده
  • زخم‌های تبخال
  • آکنه
  • شقاق مقعدی

 

التیام زخم

اگرچه آلوئه ورا ممکن است برای درمان آفتاب سوختگی موثر نباشد، اما ممکن است پس از سوختگی درجه اول یا دوم کمی تسکین دهنده باشد. در بررسی چهار کارآزمایی بالینی کنترل شده شامل 371 بیمار دچار آفتاب سوختگی، محققان دریافتند که زمان بهبودی برای بیمارانی که آلوئه ورا را روی سوختگی خود استفاده می کردند، حدود نه روز کوتاهتر از گروه کنترل بود.

بهبود زخم توسط آلوئه ورا

 

تسکین سوزش سر دل

در آزمایشی که در دسامبر 2015 در مجله طب سنتی چینی منتشر شد، محققان دریافتند که عصاره استاندارد شده آلوئه ورا در شربت، به کاهش علائم متعددی از بیماری ریفلاکس معده (GERD) از جمله سوزش سر دل، آروغ زدن و استفراغ کمک کرده است.

این موضوع ممکن است به دلیل ارتباط GERD با التهاب باشد. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد زخم است که برخی از آنها در حیوانات و بیماران مبتلا به بیماری روده تحریک پذیر مورد مطالعه قرار گرفته است.

کاهش قند خون

یک کارآزمایی بالینی نشان داد که نوشیدن دو قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا هر روز به مدت دو هفته به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. سطوح تری گلیسیرید شرکت کنندگان در مطالعه نیز بهبود یافت. این تاثیر می‌تواند مزایای بیشتری برای بیماران مبتلا به دیابت داشته باشد؛ زیرا آنها در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند که با اختلالات تری گلیسیرید و کلسترول ارتباط دارد.

دیابت و آلوئه ورا

چگونگی استفاده از آلوئه ورا

در حال حاضر ممکن است بخواهید برخی از مزایای بالقوه ذکر شده در بالا را بررسی کنید. بهتر است این کار را با مشورت پزشک عمومی، متخصص تغذیه یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی دیگرانجام دهید، مخصوصاً اگر می‌خواهید آن را به صورت خوراکی امتحان کنید.

نشان داده شده است که این گیاه چند کاربرد شگفت انگیز دیگر نیز دارد، از جمله:

 

  • روشی برای تازه نگه داشتن میوه‌ها وسبزیجات: یک مطالعه که در مارس 2014 در مجله بین المللی باغداری گرمسیری و نیمه گرمسیری منتشر شد، نشان داد که ژل آلوئه ورا که در پوست گوجه فرنگی استفاده می‌شود، به حفظ کیفیت و طراوت آن کمک کرده و از رشد برخی از باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.
  • بر اساس تحقیقات، نشان داده شده است که دهانشویه آلوئه ورا باعث کاهش تشکیل پلاک روی دندان در کوتاه مدت می‌شود. در این مطالعه ، 300 نفر موظف شدند دهان خود را با دهانشویه آلوئه ورا، نرمال سالین یا دهانشویه کلرهگزیدین گلوکونات شستشو دهند. محققان دریافتند که پس از چهار روز، آلوئه ورا به اندازه کلرهگزیدین در کاهش پلاک موثر بوده و عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند. برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی طولانی مدت به مطالعات بیشتری نیاز است.

دهانشویه آلوئه ورا

  • به عنوان مسکن: سالیسیلیک اسید، که به طور طبیعی در آلوئه ورا یافت می‌شود، ترکیبی است که به آسپرین اثرات ضد التهابی می‌بخشد. برای بررسی اثربخشی آلوئه ورا در درمان درد، مطالعات بیشتری لازم است، اما یک مقاله نشان می‌دهد که آلوئه ورای خوراکی ممکن است به کاهش دردهای مزمن غیر مرتبط با سرطان کمک کند، مانند درد در افرادی که به آرتروز مبتلا هستند. در همین حال، سایر تحقیقات گذشته بر روی موشها نشان می‌دهد که مقدار کمی آلوئه ورا که به صورت موضعی استفاده شود، ممکن است التهاب ناشی از محرک های خفیف را مهار کند، اگرچه اثبات آن، مطالعات بیشتری بر روی انسان نیاز دارد.

نگاهی دقیق‌تر به مزایای آلوئه ورا در زیبایی

آلوئه ورا همچنین جزئی جدایی ناپذیر از لوازم آرایشی است. شما می‌توانید آن را در همه چیز، از مرطوب کننده‌ها و تونرها گرفته تا شامپوها و نرم کننده‌های عمیق پیدا کنید. حتی یک سری کامل از محصولات به نام آلوئه وستا وجود دارد که برای محافظت از پوست حساس طراحی شده است.

حال دلیل این همه هیاهو چیست؟ این گیاه به دلیل حمایت از آبرسانی و شفافیت پوست شناخته شده است. سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E و دارای هفت مورد از هشت اسید آمینه ضروری است. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی آن شناخته شده است، اگرچه برخی از منتقدان می گویند قبل از اینکه بتوانیم به طور قطعی این موضوع را اعلام کنیم، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک آزمایش کوچک تصادفی قبلی که روی 60 نفر انجام شد، نشان داد که ژل موضعی آلوئه ورا هنگامی که با کرم ترتینوئین ترکیب می‌شود، به درمان ضایعات آکنه کمک می‌کند. یکی دیگر از تحقیقات غیرقابل کنترل قبلی نشان داد که آلوئه دارای قابلیت ضد پیری است. در این تحقیق، محققان به 30 زن دوز ژل آلوئه ورا را به صورت خوراکی دو بار در روز به مدت سه ماه دادند. زنان بهبود چشمگیری در چین و چروک و قابلیت ارتجاعی پوست خود مشاهده کردند. تصور می شد که این اتفاق به طور بالقوه ناشی از افزایش تولید کلاژن است.

پوست و آلوئه ورا

محصولات مراقبت از مو حاوی آلوئه ورا نیز وجود دارند. به گفته وب سایت Byrdie، برخی از متخصصان زیبایی ژل موجود در برگها را مستقیماً روی موهای خود قرار داده و از آن به عنوان یک نرم کننده عمیق استفاده می‌کنند. اگرچه می‌تواند بقایایی را برجای بگذارد، بنابراین حتماً آن را کاملاً بشویید. بهتر است قبل از قرار دادن محصولات گیاهی خام روی پوست خود، از متخصص پوست کمک بگیرید.

عوارض جانبی و خطرات سلامتی آلوئه ورا

استفاده از ژل آلوئه بی خطر است و هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود، در بهبود شرایط پوست مفید است.

با این حال، لاتکس آلوئه می‌تواند خطرناک باشد. مصرف لاتکس آلوئه به صورت خوراکی می‌تواند منجر به گرفتگی و اسهال شود و سایر داروهای خوراکی را که مصرف می‌کنیدرا تحت الشعاع قرار دهد.

آلوئه لاتکس می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تری نیز شود. مصرف حتی 1 گرم خوراکی در روز برای چند روز می‌تواند منجر به آسیب کلیه و حتی کشنده شود. همچنین می‌تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید مراقب باشند و قبل از استفاده از لاتکس آلوئه در رژیم مراقبت خود با پزشک مشورت کنند.

یکی دیگر از نکات منفی احتمالی لاتکس آلوئه ورا که البته اثبات نشده است، می‌تواند اثرات موثر بر سرطان است. مطالعه‌ای از برنامه ملی سم شناسی در آمریکا نشان داد که عصاره کامل برگ آلوئه ورا تومورهای سرطانی در روده بزرگ موش‌ها ایجاد می‌کند. اما این مطالعه شامل انسان‌ها نشد و موسسه ملی علوم بهداشت محیط می‌گوید در حال حاضر هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد محققان نتایج مشابهی را در انسان پیدا خواهند کرد.

خبر بهتر این است که موش‌های صحرایی در هر روز آب حاوی 60 قسمت در میلیون (ppm) آلوئین نوشیدند. این مقدار بسیار بالاتر از 10 ppm است که صنعت تمایل دارد آن را محدودیت خود قرار دهد. بنابراین احتمالاً شما به سطوح ناامنی نخواهید رسید.

با توجه به فقدان شواهد در مورد ایمنی آن، مکمل های آلوئه ورا نباید به صورت خوراکی توسط کودکان و زنان باردار یا شیرده استفاده شود.

نحوه انتخاب و ذخیره آلوئه ورا با بهترین کیفیت

برای اطلاع از بهترین روش ذخیره سازی، از برچسب روی محصول آلوئه ورا استفاده کنید. به طور کلی، بهتر است ژل آلوئه ورا و آب آن را در یک محیط خنک و نه چندان مرطوب، مانند اتاق یا در یخچال نگهداری کنید. رطوبت و دما می‌تواند بر ماندگاری محصول تأثیر بگذارد. به همین دلیل به احتمال زیاد آب آلوئه ورا را در بطری‌های کهربایی رنگ خواهید یافت. طبق تحقیقات، بطری تیره برای جلوگیری از تأثیر نور روی مواد فعال طراحی شده است.

هنگام خرید محصولات آلوئه ورا باید به دنبال یک چیز بود: مهر از سازمان غذا و دارو و یا سازمان استاندارد. مهر و موم آنها بر روی محصول به این معنی است که کیفیت و خلوص آلوئه ورای محصول، مورد آزمایش و تایید قرار گرفته است.

 

نکاتی درباره نحوه پرورش آلوئه ورا در خانه

آلوئه ورا در خانه رشد می‌کند. این گیاه، یک گیاه آبدار است که آب و هوای خشک و گرم را ترجیح می‌دهد، بنابراین نیازی به آبیاری روزانه ندارد. کمی غفلت در آبیاری به آن آسیب نمی رساند. در واقع، ممکن است واقعاً کمک کند، زیرا این گیاه در شرایط خشک بهتر زندگی می‌کند. باید مراقب باشید که گیاه را بیش از حد آب ندهید و اگر گیاه را در فضای باز نگه می‌دارید، حتماً هنگام بارندگی آن را بپوشانید.

گیاهان آلوئه ورا که به ارتفاع یک تا دو فوت و عرض تا 1 فوت رشد می کنند ، در آب و هوای گرمسیری بهترین رشد را دارند. شما نمی‌توانید تمام سال آن را در خارج از خانه بگذارید. اما به راحتی می‌توانید آن را در گلدان بگذارید و وقتی دما کاهش یافت آن را به داخل بیاورید. نور خورشید کلیدی برای گیاه سالم آلوئه ورا است، بنابراین آن را بیرون، در یک نقطه آفتابی یا داخل، روی یک پنجره قرار دهید.

هنگام کاشت گیاه آلوئه ورا در گلدان، یک گلدان کم عمق و پهن را انتخاب کنید تا ریشه‌ها جایی برای حرکت و پخش شدن در هنگام رشد داشته باشند. گیاه جدید در اطراف پایه گیاه رشد می‌کند، که سپس می‌توانید آنها را بردارید و در گلدان جدید بکارید.

 

کاشت آلوئه ورا در خانه

 

دسته‌بندی سلامت
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت