ارسال رایگان با خرید بالای 400 هزار تومان

پوست و بایدها و نبایدهای مراقبت از آن

روتین مراقبت از پوست

پوست سالم و زیبا با جادو به دست نمی‌آید. این موضوع وابسته به ثبات و استفاده از محصولات مناسب است. خواه می‌خواهید پیری طبیعی پوست خود را کاهش دهید، جوش‌ها را کاهش دهید یا از قرمزی و تورم پوست خود جلوگیری کنید، برخی از موارد وجود دارد که باید برای حفظ پوست سالم انجام دهید.

خوشبختانه، یک روتین عالی مراقبت از پوست کار دشواری نیست، اگرچه نیاز به توجه مستمر دارد. حفظ یک برنامه روزانه مراقبت از پوست اولین قدم برای بازیابی سلامت، درخشش و جوانی پوست است. در این نوشته قصد داریم تا نکات ساده‌ای را برای بهبود سلامت و جوانی پوست ارائه کنیم. همواره نکات زیر را در نظر بگیرید.

نوع پوست خود را بشناسید

روال درست با شناخت نوع پوست شروع می‌شود. سپس می‌دانید که چگونه از آن مراقبت کنید.

  • خشک: این نوع پوست، پوسته پوسته و زبر است.
  •  چرب: براق و چرب بودن نشانه این نوع پوست است. همچنین دارای منافذ باز بسیاری است.
  • مختلط: در برخی نقاط (گونه‌ها) خشک و در برخی دیگر (پیشانی، بینی و چانه) چرب است.
  • حساس: ممکن است بعد از استفاده از برخی لوازم آرایش یا سایر محصولات دچار گزش، سوزش یا خارش شود.
  • معمولی: متعادل و شفاف است و حساس نیست.

انواع پوست صورت

شستشوی پوست معمولی و مختلط

برای شستن صورتتان از هر صابونی استفاده نکنید. همچنین احساس نکنید که مجبور به خرید محصولات فانتزی و گران قیمت هستید. فقط شوینده‌ای را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. یک پاک کننده ملایم یا صابون را با نوک انگشتان بر روی صورت بمالید. صورت خود را اسکراب نکنید  و با آب گرم فراوان بشویید، سپس خشک کنید. اگر پوست شما خشک یا چرب می‌شود، یک محصول دیگر را امتحان کنید.

تمیز کردن پوست خشک

برای این نوع پوست، از پاک کننده ملایمی استفاده کنید که الکل یا عطر نداشته باشد. این مواد می‌توانند صورت را حتی بیشتر خشک کنند. آن را به آرامی و با آب گرم فراوان بشویید. از آب داغ استفاده نکنید زیرا روغن‌های طبیعی را سریعتر از صورت پاک می‌کند. سعی کنید هفته‌ای یکبار لایه برداری کنید تا از شر سلول‌های مرده خلاص شوید. این کار باعث می‌شود پوست شما شفاف‌تر و یکدست‌تر به نظر برسد.

پاکسازی پوست چرب

برای شستشوی صورت از یک شوینده بدون روغن استفاده کنید. آن را با آب گرم فراوان بشویید. ممکن است بخواهید بعد از آن از یک تونر یا قابض استفاده کنید، اما مراقب باشید زیرا ممکن است این محصولات پوست را تحریک کند. در صورت انتخاب درست، این محصولات می‌توانند چربی اضافی را که روی صورت شماست را از بین ببرند و به تمیز نگه داشتن پوست کمک کنند.

پاکسازی پوست‌های حساس

صورت خود را با یک پاک کننده ملایم و با آب ولرم بشویید. آن را با حوله مالش ندهید و به آرامی آن را خشک کنید. لایه برداری ممکن است پوست حساس را تحریک کند. سعی کنید از محصولاتی که دارای الکل، صابون، اسید یا عطر هستند استفاده نکنید. در عوض، روی برچسب به دنبال مواد آرام بخش مانند آلوئه ورا، بابونه، پلی فنول‌های چای سبز و جو دو سر باشید. هر چه مواد تشکیل دهنده یک محصول کمتر باشد، ممکن است چهره شما شادتر شود.

روش صحیح شستشوی صورت

چه زمانی باید صورت خود را بشویید؟

شما می‌توانید صورت خود را با شستن بیش از حد خشک کنید، بنابراین شستشو تنها یک بار در روز برای اکثر افراد خوب است. صبح صورت خود را با آب ولرم بشویید. از یک حوله نرم برای خشک کردن آن استفاده کنید. در شب، با یک پاک کننده یا صابون ملایم شستشو دهید تا از شر آلودگی و آرایش روز خلاص شوید. اگر ورزش می کنید، بعد از آن صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید. عرق می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود و آکنه را بدتر کند.

هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

آسیب‌های ناشی از نور خورشید واقعاً می‌تواند به تعدادی از مشکلات منجر شود. در واقع، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید، دلیل اصلی پیری پوست است. به همین دلیل بسیار حیاتی است که کرم ضد آفتاب را بخشی از روتین روزانه خود قرار دهید. در حالی که مرطوب کننده یا لوازم آرایش شما ممکن است حاوی ضد آفتاب باشد، ممکن است برای محافظت در کل روز کافی نباشد. بنابراین به دنبال یک ضد آفتاب مستقل با حداقل SPF 30 باشید. دقت کنید که این محصول با پوست شما سازگار باشد.

استفاده روزانه از ضد آفتاب

روزانه پوست خود را مرطوب کنید

اگر برنامه‌های روتینی دارید که باعث عجله شما در صبح می‌شود، گاهی اوقات مرطوب‌کننده‌ها از یاد می‌روند. در کنار کرم ضد آفتاب، مرطوب‌کننده بهترین چیزی است که می‌توانید در برنامه روزانه خود بگنجانید. چه پوست شما چرب باشد، چه خشک یا هر چیز دیگری، پیدا کردن نوع مرطوب کننده مناسب می‌تواند تفاوت‌های زیادی‌ ایجاد کند.

با پوست بدن خود مهربان باشید

گرفتن یک حمام گرم طولانی در پایان یک روز طولانی می‌تواند لوکس‌ترین چیز در جهان باشد، اما آیا می دانستید که انجام آن به روش اشتباه می‌تواند پوست شما را خشک کند؟ برای حمام که در جلوگیری از خشکی بهترین است، باید آب را در دمای معقول نگه داشت. همچنین از ماندن بیش از حد در آب (حداکثر 10 دقیقه) خودداری کنید و از صابون‌های قلیایی مضر که می‌توانند پوست را تحریک کنند، دوری کنید.

پیش از خواب، آرایش خود را پاک کنید

وقتی خسته هستید، رفتن به رختخواب بدون پاکسازی صورت می‌تواند وسوسه انگیز باشد. اما حفظ آرایش روی صورت در هنگام خواب، می‌تواند منافذ را مسدود کند و باعث آکنه شود. بنابراین آن را با یک پاک کننده ملایم یا آرایش پاک‌کن تمیز کنید. از یک پارچه شستشوی نرم یا پدهای پنبه‌ای استفاده کنید. اگر از داروی آکنه استفاده می‌کنید، اکنون زمان خوبی برای استفاده از آن است. یعنی زمانی که صورتتان تمیز است و آرایش ندارید.

پاک کردن آرایش

چگونه آکنه را درمان کنیم

آکنه و جوش‌ها را فشار ندهید! این کار می‌تواند منجر به عفونت و زخم شود. در عوض، محصولات ضد آکنه را امتحان کنید. آنها به صورت لوسیون، کرم، ژل و پدهای پاک کننده عرضه می‌شوند. دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کنید. اگر بیش از حد از آنها استفاده کنید، می‌توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث ایجاد لکه‌های بیشتری شوند. فقط صبور باشید زیرا ممکن است 8 هفته طول بکشد تا تاثیر آن‌ها را مشاهده کنید. اگر آکنه شما واقعاً بد است، از یک متخصص کمک بگیرید.

پوشاندن لکه‌های پوست

برای اینکه لکه‌ها کمتر به چشم بیایند، می‌توانید آنها را با آرایش بدون روغن بپوشانید. کرم پودرها ممکن است به پوشش تکه‌های بزرگ آکنه کمک کند. کانسیلر نواحی کوچک‌تری را می‌پوشاند. همچنین می‌توانید با این محصولات آکنه را پنهان و همزمان آن را درمان کنید. برخی از کرم‌ها و کانسیلرهای رنگی حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید هستند که به بهبود لکه‌ها کمک می‌کند. اگر هر محصولی پوست شما را اذیت می‌کند یا باعث آکنه بیشتر می‌شود، استفاده از آن را متوقف کنید.

خطرات برنزه کردن

ممکن است دوست داشته باشید که برنزه باشید، اما استفاده از آفتاب یا تخت برنزه، باعث لکه و آسیب خواهد شد. در معرض اشعه ماوراء بنفش، احتمال ابتلا به سرطان پوست  افزایش می‌یابد. همچنین می‌تواند منجر به چین و چروک و لکه‌ شود. استفاده منظم از تخت‌های برنزه شانس ابتلا به ملانوم (کشنده‌ترین سرطان پوست) را تا 8 برابر افزایش می‌دهد.

خطرات برنزه کردن پوست

انتخاب لوازم آرایش مناسب

اگر آرایش می‌کنید، محصولاتی را انتخاب کنید که روی برچسب آن «غیر آکنه‌زا» یا «غیر کومدوژنیک» باشد. آنها باید کمتر باعث ایجاد آکنه یا مسدود شدن منافذ شوند. به دنبال لوازم آرایشی باشید که بر پایه آب و نه بر پایه روغن باشد. برخی از محصولات دارای تاریخ انقضا هستند، حتی اگر نیازی به آنها نباشد. اغلب اوقات، ابتدا باید آرایش چشم را تعویض کنید. به عنوان مثال، بیش از 4 ماه از یک ریمل استفاده نکنید.

نکات ایمنی هنگام آرایش

  • لوازم آرایش را به اشتراک نگذارید.
  • هنگام تست لوازم آرایش در فروشگاه‌ها از اپلیکاتورهای تازه استفاده کنید.
  • خط چشم را داخل پلک خود نکشید، زیرا ممکن است چشم را تحریک کند.
  • اگر عفونت چشمی داشته‌اید، لوازم آرایش جدید بخرید تا دوباره دچار عفونت نشوید.
  • هرگز در ماشین یا اتوبوس آرایش نکنید. یک برآمدگی یا انحراف می‌تواند باعث آسیب به چشم یا نفوذ لوازم آرایش و میکروب در آن شود.

شیوه‌های غیراستاندارد استفاده از مواد طبیعی بر روی پوست

مردم شگفتی‌های ناشی از استفاده از روش‌هایی مانند استفاده مستقیم از آب لیمو و خمیر دندان بر روی پوست را برای مشکلات رایج مانند جوش‌ها، آکنه و لکه‌های تیره گزارش می‌کنند. حتی اما استون بازیگر مدعی است که راز مراقبت از پوست او جوش شیرین است. اما حقیقت این است که این شیوه‌ها ممکن است بیشتر ضرر طولانی‌مدت داشته باشند تا سود، زیرا می‌توانند به سد پوست شما آسیب برسانند.

آسیب به پوست

از مصرف این مواد به طور مستقیم اجتناب کنید

  • آب لیمو: ممکن است اسید سیتریک داشته باشد، اما بسیار اسیدی است و می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید شود. همچنین می‌تواند پوست شما را خشک و تحریک کند.
  • جوش شیرین: در سطح PH 8، جوش شیرین به پوست شما استرس وارد می‌کند، محتوای آب آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و باعث خشکی می‌شود.
  • سیر: سیر به شکل خام می‌تواند باعث حساسیت پوستی، اگزما، التهاب پوست و تاول‌های آبکی شود.
  • خمیر دندان: مواد موجود در خمیردندان ممکن است میکروب‌ها را از بین ببرند و روغن را جذب کنند، اما همچنین می‌توانند پوست شما را خشک یا تحریک کنند.
  • شکر: به عنوان یک لایه بردار، شکر خیلی زبر و خشن است.
  • ویتامین E: استفاده موضعی از ویتامین E می‌تواند پوست شما را تحریک کند و ثابت نشده است که ظاهر اسکار را بهبود می‌بخشد.

برخی از این مواد ممکن است همه طبیعی و مقرون به صرفه باشند، اما برای پوست شما فرموله نشده‌اند. حتی اگر عوارض جانبی فوری را احساس نکنید، این مواد می‌توانند باعث آسیب تاخیری یا طولانی مدت شوند. بهتر است از محصولات فرموله شده برای صورت خود استفاده کنید. قبل از استفاده از هر ماده‌ای دیگری با پزشک خود صحبت کنید.

چیزهای دیگری که پوست شما را آزار می‌دهد

سعی کنید از عادت‌هایی که می‌توانند باعث آکنه، قرمزی و جای زخم شوند اجتناب کنید.

  • آکنه و جوش‌های خود را فشار ندهید.
  • اسپری مو و ژل را از صورت خود دور نگه دارید، زیرا آنها می‌توانند منافذ را مسدود کنند.
  • از سربندهای تنگ یا کلاه‌های پشمی که می‌توانند پوست را تحریک کنند استفاده نکنید.
  • سیگار نکشید زیرا می‌تواند صورت شما را پیر و آن را زرد و خشک کند.

جوش را فشار ندهید

غذا و خواب برای سلامت پوست

نکات زیررا نیز در نظر بگیرید:

  1. با تغذیه هوشمندانه پوست خود را سالم نگه دارید.
  2. بشقاب خود را با سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل پر کنید.
  3. پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، لوبیا و تخم مرغ را انتخاب کنید.
  4. از غذاهای حاوی کلسترول، چربی های ترانس، چربی های اشباع شده، نمک و قند پرهیز کنید.
  5. برای جلوگیری از سیاهی دور چشم، خطوط ریز، تیرگی پوست و سایر عوارض ناشی از استراحت بد، به اندازه کافی بخوابید.
  6. استرس را از خود دور کنید.
  7. آب فراوان بنوشید.

چه زمانی باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کرد

اگر مشکلات شما با محصولات بدون نسخه برطرف نشد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. آکنه، جای زخم یا سایر مشکلات شدیدتر ممکن است نیاز به درمان نسخه‌ای مانند آنتی بیوتیک های خوراکی، پیشگیری از بارداری، یا رتینوئیدهای تجویزی موضعی داشته باشند.

رژیم غذایی سالم برای پوست

دسته‌بندی زیبایی
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت