ارسال رایگان با خرید بالای 400 هزار تومان

سبک‌های ماساژدرمانی و مزایای سلامتی آن

فواید ماساژدرمانی

ماساژدرمانی هزاران سال است که انجام می‌شود. امروزه، اگر به ماساژ نیاز داشته باشید، می‌توانید از بین حدود 80 سبک ماساژدرمانی با طیف وسیعی از فشارها، حرکات و تکنیک‌ها انتخاب کنید.

بر اساس گزارش انجمن ماساژدرمانی آمریکا، در سال 2018، تقریباً 19٪ از آمریکایی‌ها نوعی ماساژ داشتند. آنها دلایل زیادی برای انجام این کار دارند. بیشتر مردم، به ویژه افرادی که در سنین رشد هستند، فواید سلامتی ماساژ را می‌شناسند. آنها از میان بسیاری از سبک‌های ماساژ برای تسکین علائم یا التیام جراحات، کمک به برخی شرایط سلامتی و ارتقای سلامت کلی انتخاب می‌کنند.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد بهترین نوع ماساژ استفاده کنید.

ماساژدرمانی چیست؟

ماساژدرمانی که توسط یک متخصص ماساژ مجاز انجام می‌شود، شامل استفاده از فشارها، حرکات و تکنیک‌های مختلف برای دستکاری عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن است. ماساژدرمانی با هدف کاهش سرعت سیستم عصبی، می‌تواند برای رهایی از استرس و تنش، تسکین علائم، التیام جراحات و حمایت از سلامتی استفاده شود.

ماساژدرمانی

کدام سبک‌های ماساژ بهترین هستند؟

شاید متوجه شده باشید که سبک‌های مختلف ماساژ در زمان‌های مختلف رایج است.

سبک‌های مورد استفاده در ماساژدرمانی از سکته‌های بلند و صاف تا ضربات کوتاه و ضربه‌ای متغیر است. برخی از ماساژدرمانگر‌ها از روغن‌ها و لوسیون‌ها استفاده می‌کنند. اکثر ماساژدرمانگر‌ها مشتریان را برای ماساژ می‌پوشانند، اما برخی این کار را نمی‌کنند. یک ماساژ می‌تواند از 5 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد.

قبل از اینکه بتوانید تصمیم بگیرید که کدام سبک ماساژ برای شما بهترین است، باید یک سوال از خود بپرسید. آیا برای آرامش و کنترل استرس نیاز به آن دارید؟ یا آیا برای یک بیماری خاص به تسکین علائم یا کمک نیاز دارید؟

قبل از رزرو ماساژ، به درمانگر اطلاع دهید که به دنبال چه چیزی هستید و بپرسید که درمانگر از کدام سبک استفاده می‌کند. بسیاری از بیش از یک سبک استفاده می‌کنند. ممکن است درمانگر بسته به سن، شرایط یا هر نیاز یا هدف خاصی که دارید، برنامه ماساژ شما را سفارشی کند.

آنچه در زیر می‌آید فهرستی از برخی از سبک‌های محبوب‌تر ماساژدرمانی است:

ماساژ سوئدی

رایج‌ترین نوع، ماساژدرمانی سوئدی است. این سبک، شامل ضربات نرم، طولانی، ورز دادن و همچنین ضربات سبک، ریتمیک و ضربه زدن در بالاترین لایه های عضلات است. این حرکات همچنین با حرکت مفاصل ترکیب می‌شود. با کاهش تنش عضلانی، درمان سوئدی می‌تواند آرامش‌بخش و انرژی‌زا باشد. حتی ممکن است بعد از آسیب دیدگی کمک کند.

چهار ضربه رایج ماساژ سوئدی عبارتند از:

  • Effleurage: ضربه‌ای نرم و لغزنده که برای شل کردن بافت نرم استفاده می‌شود.
  • پتریساژ: فشار، غلتاندن یا ورز که به دنبال افلواژ انجام می‌شود.
  • اصطکاک: حرکات عمیق و دایره‌ای که باعث ساییدگی لایه‌های بافت روی یکدیگر می‌شود و به افزایش جریان خون و ترمیم بافت اسکار کمک می‌کند.
  • Tapotement: یک ضربه کوتاه و متناوب که با دست‌ها، انگشتان یا لبه دست انجام می‌شود.

ماساژ سوئدی

ماساژ بافت‌های عمیق

ماساژ بافت عمیق برای توجه به «نقاط دردسر» خاص دردناک و سفت در بدن شما بهترین است. ماساژدرمانگر از سکته‌های آهسته و عمدی استفاده می‌کند که فشار را روی لایه‌های ماهیچه‌ها، تاندون‌ها یا سایر بافت‌های عمیق زیر پوست شما متمرکز می‌کند. اگرچه نسبت به سایر انواع ماساژ ریتم کندتری دارد، اما ماساژ بافت عمیق ممکن است درمانی باشد. این سبک، الگوهای مزمن تنش را تسکین می‌دهد و به آسیب‌های عضلانی، مانند رگ به رگ شدن کمر کمک می‌کند.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی که برای کمک به سیستم‌های عضلانی مورد استفاده برای یک ورزش خاص توسعه یافته است، از روش‌های مختلفی برای کمک به ورزشکاران در تمرین، قبل، حین یا بعد از رویدادهای ورزشی استفاده می‌کند. شما ممکن است از آن برای ارتقای انعطاف پذیری و کمک به جلوگیری از صدمات استفاده کنید. همچنین ممکن است به کشیدگی عضلات و بهبودی پس از آسیب ورزشی کمک کند.

ماساژ بافت عمیق

ماساژ صندلی

اگر تا به حال به یک نمایشگاه، جشنواره موسیقی، یا مرکز خرید رفته باشید، احتمالا صندلی‌های ماساژ را دیده‌اید که به مشتریان خدمات ارائه می‌کنند. این صندلی‌ها ماساژهای 15 تا 20 دقیقه‌ای را به عنوان یک مزیت منظم ارائه می‌دهد. ماساژ صندلی در حالی انجام می‌شود که شما کاملاً در یک صندلی قابل حمل و طراحی خاص نشسته‌اید. آنها معمولا شامل ماساژ گردن، شانه‌ها، پشت، بازوها و دستان شما هستند.

ماساژ شیاتسو

شیاتسو در زبان ژاپنی به معنای فشار انگشت است. برای ماساژ شیاتسو، درمانگر از فشار ریتمیک و متنوع بر روی نقاط خاصی از بدن استفاده می‌کند. این نقاط را نقاط طب فشاری می‌نامند. اعتقاد بر این است که این نقاط برای جریان انرژی حیاتی بدن که “چی” نام دارد، مهم هستند. طرفداران می‌گویند ماساژ شیاتسو می‌تواند به رفع انسداد در این نقاط طب فشاری کمک کند.

ماساژ تایلندی

در طول یک ماساژ تایلندی، درمانگر از بدن خود برای حرکت دادن مشتری به موقعیت‌های مختلف استفاده می‌کند. این نوع ماساژ شامل فشرده سازی عضلات، تحرک مفاصل و طب فشاری است.

ماساژ تایلندی

ماساژ درناژ لنفاوی

ماساژ تخلیه لنفاوی یک ماساژدرمانی ملایم بافت‌ها است که برای کمک به افزایش گردش مایعات لنفاوی در بدن طراحی شده است. لنف یک مایع غنی از پروتئین است که در سراسر بدن شما در عروق لنفاوی حرکت می‌کند. چیزهایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و مواد زائد را جمع آوری می‌کند و آنها را به غدد لنفاوی می‌برد. سپس غدد لنفاوی مایع را فیلتر می‌کنند تا ناخالصی‌ها از بدن شما خارج شود. ماساژ معمولاً با فشار ملایم و ضربات ملایم و طولانی در امتداد پوست انجام می‌شود تا حرکت لنف در سیستم شما افزایش یابد.

ماساژ سنگ داغ

برای این نوع ماساژ، درمانگر سنگ‌های گرم شده را روی نواحی خاصی از بدن مانند نقاط طب فشاری قرار می‌دهد. سنگ‌ها ممکن است به عنوان ابزار ماساژ استفاده شوند یا به طور موقت در جای خود باقی بمانند. در کنار سایر تکنیک‌های ماساژ، سنگ‌های داغ می‌توانند کاملاً تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش باشند، زیرا گرما را به عمق بدن منتقل می‌کنند.

ماساژ سنگ داغ

رفلکسولوژی

رفلکسولوژی از تکنیک‌های دست، شست و انگشت برای تحریک نواحی خاصی از پاها استفاده می‌کند. اعتقاد بر این است که این مناطق مربوط به قسمت‌های مختلف بدن هستند. بنابراین، انتظار می رود که این سبک ماساژدرمانی، سلامت و تندرستی را ارتقا دهد.

ماساژ بارداری

در دوران بارداری، بدن شما دچار تغییرات عمده‌ای می‌شود. ماساژ بارداری می‌تواند با کاهش استرس، کاهش تورم دست و پا و تسکین درد عضلات و مفاصل، به این تغییرات کمک کند. ماساژ ممکن است به ویژه در زمانی که داروها و سایر گزینه‌های پزشکی محدودتر هستند، مفید باشد. با استفاده از بالش‌های مخصوص، ماساژدرمانگر به شما کمک می‌کند تا در موقعیتی راحت برای این نوع ماساژ قرار بگیرید.

ماساژدرمانی در بارداری

فواید ماساژ برای سلامتی

ماساژدرمانی ممکن است برای هر کسی مفید باشد، اما افرادی که دارای شرایط مختلف مانند سرطان، بیماری قلبی، مشکلات معده و فیبرومیالژیا هستند بیشتر کمک خواهد کرد. شما باید مطمئن شوید که قبل از اولین جلسه خود، در مورد هر گونه مشکل پزشکی با درمانگر خود صحبت می‌کنید. در اینجا به برخی از مزایای ماساژدرمانی اشاره می کنیم:

استرس و اضطراب را کاهش می دهد

یک مطالعه نشان داد که احساس آرامش پس از ماساژدرمانی می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. بدن شما دارای دو سیستم عصبی است:

  1. سیستم عصبی سمپاتیک که پاسخ “جنگ یا گریز” را در موقعیت‌های استرس زا هدایت می‌کند
  2. سیستم عصبی پاراسمپاتیک که بر روی اعمال معمول و روزمره تمرکز دارد و منجر به آرامش و استراحت می‌شود.

تصور می‌شود که ماساژ پاسخ پاراسمپاتیک را افزایش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند احساس اضطراب را کاهش دهد.

خواب را بهبود می‌بخشد

ماساژ می‌تواند کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش دهد و سطح سروتونین و دوپامین را افزایش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که ماساژدرمانی برای کسانی که بی‌خوابی مرتبط با یائسگی و نارسایی احتقانی قلب دارند مفید است.

درد و تنش عضلانی را کاهش می‌دهد

مطالعات مختلفی به این موضوع پرداخته‌اند که چگونه ماساژدرمانی ممکن است به کاهش دردهایی مانند کمردرد حاد، گردن درد، سردرد و زانو درد کمک کند. در برخی موارد دریافت یک ماساژ ۶۰ دقیقه‌ای چندین بار در هفته نتایج بهتری نسبت به ماساژهای کمتر یا کوتاه‌تر دیده می‌شود.

عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد

یک مطالعه نشان می‌دهد که ماساژ منظم سطح گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد که برای مبارزه با ویروس‌ها کار می‌کنند.

یبوست را برطرف می‌کند

یک مطالعه نشان می‌دهد که برای کسانی که بعد از جراحی با یبوست سر و کار دارند، ماساژ شکم ممکن است به بهبود حرکات روده کمک کند.

علائم فیبرومیالژیا را کاهش می‌دهد

از نظر خواب، حافظه و خلق و خو، مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از ماساژ در طول پنج هفته ممکن است علائم فیبرومیالژیا را بهبود بخشد. بیماری مزمنی که باعث درد و خستگی عضلات و مفاصل می‌شود.

درد سرطان را تسکین می‌دهد

برای افرادی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند، عوارض جسمی و روحی بسیار وجود دارد. بسیاری برای کمک به کاهش درد سرطان، افزایش آرامش و بهبود کیفیت زندگی به ماساژ روی آورده‌اند. مطالعات مختلفی انجام شده است، برخی می‌گویند ماساژدرمانی درد سرطان را بهبود نمی‌بخشد و برخی دیگر تأثیر مثبتی را نشان می‌دهند.

فواید ماساژدرمانی

آیا ماساژدرمانی برای افراد مبتلا به HIV/AIDS مفید است؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ماساژدرمانی ممکن است مزایایی برای اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی در افراد مبتلا به HIV/AIDS داشته باشد، اما میزان تحقیقات و تعداد افراد مورد مطالعه کم است.

یک بررسی در سال 2010 از 4 مطالعه با مجموع 178 شرکت کننده به این نتیجه رسید که ماساژدرمانی ممکن است به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به HIV یا ایدز کمک کند.

اخیراً، یک مطالعه در سال 2013 روی 54 نفر نشان داد که ماساژ ممکن است برای افسردگی در افراد مبتلا به HIV مفید باشد. همچنین یک مطالعه در سال 2017 روی 29 فرد مبتلا به HIV نشان داد که ماساژ ممکن است برای اضطراب مفید باشد.

آیا ماساژ به رشد کودک کمک می‌کند؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نوزادان نارس که ماساژ داده می‌شوند، ممکن است افزایش وزن بیشتری داشته باشند. هیچ فایده‌ای از ماساژ برای نوزادان ترم طبیعی به وضوح نشان داده نشده است.

یک مرور تحقیقاتی در سال 2017 نتایج 34 مطالعه ماساژدرمانی برای نوزادان نارس را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. 20 مطالعه (در مجموع 1250 نوزاد) تأثیر ماساژ را بر افزایش وزن ارزیابی کردند که اکثر آنها بهبود را نشان دادند. مکانیسمی که توسط آن ماساژدرمانی ممکن است باعث افزایش وزن شود به خوبی شناخته نشده است. برخی از مطالعات مزایای احتمالی دیگری را برای ماساژ پیشنهاد کردند، اما از آنجایی که میزان شواهد کم است، هیچ نتیجه‌ای جز افزایش وزن در مورد اثرات دیگری نمی‌توان گرفت.

خطرات ماساژدرمانی چیست؟

به نظر می‌رسد ماساژدرمانی کم خطر باشد. با این حال، گزارشات نادری از عوارض جانبی جدی، مانند لخته شدن خون، آسیب عصبی، یا شکستگی استخوان وجود دارد. برخی از موارد گزارش شده شامل انواع شدید ماساژ، مانند ماساژ بافت عمیق، یا بیمارانی است که ممکن است در معرض خطر آسیب بیشتر باشند. این احتمالا بیشتر شامل افراد مسن می‌شود.

دسته‌بندی سلامت
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت