ارسال رایگان با خرید بالای 400 هزار تومان

ناخن‌ها در مورد سلامتی بدن چه می‌گویند؟

به نظر می‌رسد که سلامت ناخن‌ها ارتباط نزدیکی با عملکرد خوب بدن شما در سایر مناطق دارد. برای بیشتر مردم، عدم سلامت ناخن، اغلب نشان‌دهنده تغذیه یا هضم ضعیف است. ناخن‌های شکننده، ضعیف و کنده‌شده شایع‌ترین نگرانی‌هایی هستند که وجود دارند. اکثر این علائم اغلب نتیجه یک رژیم غذایی نامناسب است و نمایانگر یک بیماری سیستمیک نیست.

ناخن‌های سالم، صاف و بدون تغییر رنگ در نظر گرفته می‌شوند، اما اگر مشکلی در بافت و رنگ ناخن وجود دارد، می‌توانید تا پایان این نوشته همراه باشید تا به شما در یافتن راه‌حل کمک کند. به علاوه، ما به شما خواهیم گفت که کدام علائم ممکن است نیاز به صحبت با یک متخصص داشته باشد.

هنگامی که رنگ ناخن‌ها تغییر می‌کند

در حالی که ممکن است این مشکل دلایل زیادی داشته باشند، رنگ پریدگی انگشتان دست و پا نشانه رایج پیری است. در یک نظرسنجی از بیماران بالای 60 سال، تقریباً از هر 4 نفر، 3 نفر ناخن‌های رنگ پریده و کدر داشتند. با این حال، رنگ پریدگی ناخن‌ها می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی‌تری برای سلامتی در برخی افراد باشد.

ناخن سفید

دلایل زیادی وجود دارد که تنها یک ناخن ممکن است تا حدی یا کاملاً سفید باشد، از جمله آسیب و برخی از این دلایل بعداً مورد بحث قرار خواهند گرفت. در هر صورت، زمانی که تمام ناخن‌های شما به همان الگوی سفید غیر معمول تغییر می‌کند، این نشان می‌دهد که باید برای آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

ناخن‌های سفید با نوار صورتی در بالای بستر ناخن، ناخن‌های تِری نامیده می‌شوند و ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشند. ناحیه سفید نیمه ماه در انتهای ناخن شما lunula نامیده می‌شود که در لاتین به معنای “ماه کوچک” است.

این علامت ممکن است نشان دهنده بیماری‌های جدی زیر باشد:

  • سیروز کبدی
  • نارسایی مزمن کلیه
  • نارسایی احتقانی قلب

اگرچه ناخن‌های تری ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد، اما می‌تواند در افراد مسن نیز به عنوان بخشی طبیعی از پیری ظاهر شود. برخی از افراد در طول زندگی خود دارای ناخن‌های کاملا سفید هستند که نشان دهنده یک ویژگی ژنتیکی بی ضرر است. برای رد دلایل جدی‌تر، از پزشک خود بخواهید تا شما را معاینه کند.

علت سفید شدن ناخن ها

ناخن زرد

ناخن‌ها به دلایل مختلف ممکن است زرد شوند. شایع ترین علت عفونت قارچی است. افراد سیگاری ممکن است ناخن‌های خود را با تنباکو زرد کنند. اگر این زردی نسبت به درمان مقاوم باشد، احتمال دارد نشان دهنده پسوریازیس، مشکلات تیروئید یا دیابت باشد.

در موارد نادر، به اصطلاح “سندرم ناخن زرد” (YNS) در بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی جدی و تورم اندام‌ها رخ می‌دهد. این سندرم تقریباً همیشه در بیماران بالای 50 سال ایجاد می‌شود، اگرچه کودکان مبتلا به این سندرم نیز گزارش شده است. اوقات YNS خود به خود از بین می رود. اما اگر اینطور نباشد، ویتامین E و همچنین برخی داروها ممکن است کمک کننده باشد.

زردی ناخن

ناخن آبی یا کبود

ناخن‌ها به دلایل زیادی می‌توانند ظاهر آبی به خود بگیرند. از نظر فنی خود ناخن نیست که آبی می‌شود، فقط بستر ناخن زیر آن است که کبود می‌شود. بستر ناخن شما عاری از رنگدانه‌های پوستی است و از جهات مختلف آن را در برابر بودی آسیب پذیر می‌کند. دلایل این عارضه شامل موارد زیر است:

مسمومیت با نقره

یکی از دلایل آبی شدن ناخن‌ها مسمومیت با نقره (آرژیری) است. از آنجایی که بستر ناخن شما رنگدانه پوستی ندارد، می‌تواند یکی از اولین مکان‌هایی باشد که نشانه‌هایی از رسوبات نقره را نشان می‌دهد. این وضعیت غیرقابل برگشت می‌تواند با افزایش قرار گرفتن در معرض نقره بدتر شود و در نهایت ممکن است در نواحی پوست در معرض آفتاب ظاهر شود. افرادی که با نقره کار می‌کنند، از جمله معدنچیان نقره و تولید کنندگان ظروف نقره، در معرض خطر ابتلا به آرژیری هستند. افرادی که نقره (احتمالاً به عنوان نمک نقره) را به عنوان یک داروی جایگزین مصرف می کنند نیز همینطور هستند.

داروها

برخی از داروها ممکن است بستر ناخن شما را آبی کنند. اینها شامل داروهای مورد استفاده برای مبارزه با، داروهای مورد استفاده برای مبارزه با سایکوز (فنوتیازین‌ها) و دارویی که برای تنظیم ضربان قلب (آمیودارون) استفاده می‌شود. حداقل یک مورد ناخن آبی به نظر می‌رسید که ناشی از داروی مینوسیکلین برای مبارزه با روزاسه باشد.

خطرات شغلی

برخی از مشاغل می‌توانند ناخن‌های دست را آبی کنند. مکانیک‌ها گاهی اوقات به دلیل اسید اگزالیک که گاهی برای تمیز کردن رادیاتورها استفاده می‌شود، دچار این عارضه می‌شوند. افرادی که از پاک کننده‌های فلزی، پاک کننده‌های رنگ، یا تولید جوهر یا رنگ استفاده می‌کنند نیز ممکن است به ناخن‌های آبی مبتلا شوند.

عفونت HIV

افراد آلوده به HIV ممکن است به دو صورت دچار این مشکل شوند. اولاً، به نظر می‌رسد که خود عفونت باعث ایجاد این علامت متمایز می‌شود. دوم، برخی از داروهای ضد رتروویروسی نیز با ناخن‌های آبی همراه شده است.

سیانوز

سیانوز عبارت است از کمبود اکسیژن در گلبول‌های قرمز خون که ممکن است باعث شود پوست زیر ناخن‌ها و جاهای دیگر مانند پاها، لب‌ها و یا غشاهای مخاطی به رنگ آبی مایل به بنفش درآید. قرار گرفتن در معرض دمای سرد یا سطوح غیر طبیعی هموگلوبین بالا ممکن است باعث سیانوز شود. سیانوز همچنین ممکن است ناشی از یک بیماری مزمن زمینه‌ای مانند COPD یا آسم باشد یا به دلیل ناتوانی بدن در رساندن گلبول های قرمز اکسیژن دار (مثلاً ذات الریه یا آمبولی ریه) به طور حاد رخ دهد. سیانوز حاد می‌تواند نشانه موقعیت اورژانسی پزشکی باشد.

دلایل کبودی ناخن‌ها

ناخن‌های موج دار

سوراخ شدن ناخن نشانه کلاسیک پسوریازیس در ناخن است. این به صورت سوراخ‌های ریز در سطح ناخن ظاهر می‌شود. موج دار شدن سطح ناخن در بیماران مبتلا به درماتیت نوک انگشتان دیده می‌شود. این می‌تواند نتیجه درماتیت آتوپیک، درماتیت تحریک کننده یا درماتیت تماسی آلرژیک باشد.

ناخن‌های شکافته یا ترک خورده

شکنندگی ناخن یک بیماری شایع در افراد مسن است. به طور معمول، علل شکنندگی ناخن ناشناخته باقی می‌ماند، تا حدی به این دلیل که دلایل بالقوه زیادی وجود دارد. شکنندگی ناخن می‌تواند ناشی از داروها، ضربه به ناخن، یا تعدادی از بیماری‌ها یا کمبود مواد مغذی باشد. هنگامی که ناخن‌ها به صورت افقی شروع به شکافتن می‌کنند، این بیماری onychoschizia نامیده می‌شود. اما هنگامی که آنها در جهت رشد ناخن شکافته می‌شوند، آنیکورکسیس نامیده می‌شود.

ناخن شکاف یا ترک خورده

جلوگیری از شکننده شدن ناخن‌ها

ممکن است درمان ناخن‌ها تا زمانی که شروع به شکافتن و ترک خوردن می‌کنند دشوار باشد. بنابراین، پیشگیری ممکن است بهترین گزینه شما باشد. راه‌های بالقوه زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد. روش‌های پیشگیری مفید بالقوه شامل مکمل‌ها است. اینها ممکن است به شکل مکمل‌های ویتامین (به ویژه بیوتین)، اسیدهای آمینه، یا مواد معدنی خاصی مانند روی باشند.

عفونت پوست اطراف ناخن (پارونیشی)

پوست اطراف لبه ناخن، که به عنوان چین ناخن شناخته می‌شود، ممکن است توسط بسیاری از موارد آسیب ببیند. هنگامی که این ناحیه پف کرده و متورم می‌شود، پزشکان آن را پارونیشیا می‌نامند که می‌تواند مزمن یا حاد باشد. پارونیشیا حاد معمولاً از عفونت ایجاد می‌شود. اما اگر بستر ناخن شما به طور مزمن پف کرده است، احتمالاً یک تحریک شیمیایی دارید.

دلایل دیگری نیز برای پف کردن بستر ناخن وجود دارد. افرادی مانند شناگران که دست‌هایشان اغلب در آب خیس می‌شود، ممکن است به آن مبتلا شوند. افراد مبتلا به دیابت نیز مانند کسانی که از داروهای خاص HIV استفاده می‌کنند، در برابر آن آسیب پذیرتر هستند.

پیشگیری و درمان

گزینه های درمانی بستگی به نحوه ایجاد این بیماری دارد. بستر ناخن پف کرده ممکن است به برخی از قرص‌ها یا کرم‌های استروئیدی پاسخ دهد. برای اینکه بدانید از کدام یک استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر می‌خواهید از شر پارونیشیا خلاص شوید، از آب و مواد شیمیایی خشن روی دست خودداری کنید. به عنوان مثال، ببینید که آیا می توانید از دستکش‌های لاستیکی ضد آب استفاده کنید. از قرار دادن انگشتان خود در دهان خودداری کنید. همچنین هنگامی که دستان خود را می‌شویید، از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.

پارونیشی

خطوط تیره زیر ناخن

دلایل مختلفی برای ظاهر شدن رگه‌های قهوه‌ای یا سیاه رنگی وجود دارد که از کوتیکول تا نوک ناخن امتداد می‌یابد. از آنجایی که نمی‌توان منبع رنگ را تجسم کرد زیرا در ماتریکس ناخن زیر چین قرار دارد، اغلب باعث اضطراب در بیماران و پزشکان آنها می‌شود. بیوپسی ممکن است برای رد سرطان پوست ضروری باشد.

ملانوما

ناخن جویده شده

اصطلاح فنی جویدن ناخن آنیکوفاژیا است و این عادت رایج کاهش استرس هم در کودکان و هم در بزرگسالان یافت می‌شود. این می‌تواند عواقب سلامتی آشکار و ظریفی برای سلامت ناخن دست و فراتر از آن داشته باشد. بدیهی است که جویدن ناخن‌ها باعث می‌شود که آنها خام و خشن به نظر برسند. اما سایر مشکلات سلامتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انگل‌های روده‌ای که از ناخن‌ها جمع می‌شوند
  • درد فک و اختلال عملکرد (TMJ)
  • عفونت قارچی ناخن
  • عفونت معده ناشی از بلعیدن تکه‌های ناخن

مانند هر عادت ناخوشایندی، ترک این عمل ممکن است دشوار باشد. موفقیت ممکن است با چندین اختلال روانپزشکی مرتبط با این بیماری، از جمله اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) و اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) مخدوش شود. همکاری بیمار برای اصلاح رفتار ضروری است.

جویدن ناخن‌ها

لکه‌های سفید روی ناخن

لکه‌های سفید روی ناخن‌ها رایج و معمولا بی ضرر هستند. آنها معمولا روی ناخن انگشتان شما ظاهر می‌شوند. ناخن‌های پا کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما می‌توانند در آنجا نیز ظاهر شوند. اکثر این موارد شامل یک ضربه خفیف به خود صفحه ناخن است. اگر ناخن‌های خود را به یک جسم سخت فشار داده‌اید، یا اگر آنها خم شده‌اند اما شکسته نشده‌اند، ممکن است یک خط یا لکه سفید ایجاد شود. در این موارد، درمان ساده است: صبر کنید تا لکه از ناخن شما رشد کند، سپس آن را جدا کنید.

گاهی اوقات لکه‌های سفید در بدو تولد ایجاد می‌شود که نشان می‌دهد این بیماری می‌تواند ارثی باشد. در موارد نادر، کل ناخن شما ممکن است سفید باشد، وضعیتی که به عنوان لوکونیشی کل شناخته می‌شود. موارد جدی مانند این ممکن است نشان دهنده یک مشکل بهداشتی اساسی باشد. تشخیص پزشک می‌تواند به حل این موضوع کمک کند.

لکه های سفید بر روی ناخن

شیارها یا شکاف‌های افقی (خطوط Beau)

اگر یک یا چند نوار یا شکافف به صورت افقی در اطراف ناخن کشیده می‌شود، این خطوط Beau را توصیف می‌کند، که شایع‌ترین مشکل ناخن مرتبط با بیماری سیستمیک است. متأسفانه، تشخیص اینکه کدام بیماری فقط از روی ناخن باعث آن شده است دشوار است. این خطوط ناخوشایند ممکن است در پاسخ به سرمای شدید، ضربه به ناخن، حمله قلبی یا بسیاری از استرس‌های شدید دیگر مانند سیفلیس، اوریون و ذات‌الریه ایجاد شوند.

نوارهای افقی کم رنگ (خطوط Muehrcke)

اگر ناخن‌های شما با یک یا چند نوار رنگ پریده یا سفید از یک طرف به طرف دیگر ضربدری شده باشد، ممکن است خطوط Muehrcke داشته باشید. خطوط Muehrcke معمولا در تصاویر کوچک وجود ندارد. آنها به دلیل کمبود آلبومین در خون (هیپوآلبومینمی) ایجاد می‌شوند. آلبومین بیشتر پروتئین خون شما را تشکیل می‌دهد و فقدان آن ممکن است عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. افراد مبتلا به این خطوط ممکن است از سیروز کبدی، یک اختلال کلیوی به نام سندرم نفروتیک، عوارض جانبی شیمی درمانی یا سوء تغذیه، رنج ببرند. در صورت مشاهده این نوارها حتماً از پزشک خود کمک بخواهید.

ناخن‌های چاقویی

چاق شدن ناخن‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای انگشتان دست یا پا مانند پیاز رشد می‌کنند. گاهی اوقات به عنوان انگشتان طبل شناخته می‌شود. در حالی که این مشکل اغلب با هیچ بیماری دیگری ارتباطی ندارد، برخی از بیماری‌های بالقوه کشنده وجود دارند که ممکن است شما را در مورد آنها آگاه کند.

برخی از افراد مبتلا به این مشکل، بیماری زمینه‌ای قلب یا ریه دارند. این شامل بیماری قلبی و سرطان ریه و همچنین شرایط جزئی تر است. سیروز کبدی نیز می‌تواند باعث این علامت شود. از آنجایی که این نشانه می‌توانند بی‌ضرر یا بسیار جدی باشند، تشخیص متخصص بسیار مهم است.

ناخن‌های چاقویی

سندرم ناخن سبز

این می‌تواند یک کشف ترسناک باشد. رنگ سبز روی ناخن‌های شما ممکن است لکه‌ای در زیر ناخن باشد یا ممکن است ناخن‌هایی روشن، تیره و کاملا سبز پیدا کنید. اینها می‌توانند به صورت ناخن انگشت یا پا یا هر دو ظاهر شوند.

یکی از علل شایع این عارضه، عفونت باکتریایی است. باکتری سودوموناس ممکن است از کار کردن یا گذراندن زمان در آب گرفته شود. این می‌تواند به معنای باغبانی در هوای مرطوب، کار به شوینده ظروف در رستوران یا شنا در استخرها و جکوزی‌های کم کلر باشد. افرادی که شغلشان باعث جدا شدن ناخن‌هایشان می‌شود نیز ممکن است به ویژه در معرض خطر باشند. چنین مشاغلی شامل سرایدار، لوله کش و باغبان است.

دلایل دیگری برای سندرم ناخن سبز وجود دارد. برخی از کارگران کارخانه ممکن است ناخن‌های سبز تیره ایجاد کنند. این می‌تواند از کار با رزین‌های مورد استفاده برای تولید لوازم الکترونیکی بدون استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب اتفاق بیفتد. در یک گزارش موردی، یک کارگر 58 ساله ناخن‌ها را پس از ماه ها کار با یک رزین اپوکسی معمولی با استفاده از دستکش‌های لاتکس، که نامناسب تلقی می شد، ایجاد کرد.

سندرم ناخن‌های سبز

ناخن‌ها تنها بخشی از پازل هستند

تغییر در ناخن‌ها گاهی ممکن است نشانه یک بیماری سیستمیک قابل توجه باشد. اغلب اوقات، این علائم خود به خود برطرف می‌شوند و علامت خطر نیستند. صبوری در برخورد با ناخن‌ها ضروری است زیرا رشد آنها کند است. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا ناخن آسیب دیده به طور کامل جایگزین شود.

دسته‌بندی سلامت
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت