ارسال رایگان با خرید بالای 400 هزار تومان

آیا می‌توان آرتروز را معکوس کرد؟

آرتروز چیست؟

آرتروز یکی از بیماری‌های شایع مربوط به مفاصل و استخوان‌هاست. به طوری که بیش از 350 میلیون نفر در سراسر جهان به آرتریت مبتلا هستند. متاسفانه یک فرد نمی‌تواند این بیماری را معکوس کند، اما می‌تواند علائم خود را مدیریت کند. آرتریت معمولاً باعث التهاب مفاصل همراه با تورم، درد، سفتی و کاهش دامنه حرکتی می‌شود.

علائم آرتریت می‌توانند بیایند و از بین بروند. همچنین این علائم ممکن است برای سال‌ها ثابت بمانند یا در طول زمان بدتر شوند. اگر فردی به آرتریت شدید مبتلا شود، ممکن است درد مزمن را تجربه کند و قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نباشد.

در این مقاله به بررسی علائم آرتریت و نحوه مدیریت آن توسط افراد خواهیم پرداخت. همچنین گزینه‌های درمانی برای افرادی که مبتلا به آرتریت هستند را مورد بحث قرار می‌دهیم.

آیا آرتروز قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای آرتروز، که یک بیماری مزمن است که در طول زندگی فرد ادامه خواهد داشت، وجود ندارد. با این حال، درمان‌های پزشکی و درمان‌های خانگی، از جمله تغییر سبک زندگی، می‌تواند به افراد در مدیریت علائم آن کمک کند.

مدیریت علائم آرتروز

علائم آرتریت

علائم آرتریت عبارتند از:

  • درد: فرد مبتلا به آرتریت ممکن است در مفاصل یا سایر قسمت‌های بدن درد داشته باشد. درد آرتریت می‌تواند ثابت باشد، یا ممکن است بیاید و برود.
  • تورم اطراف مفاصل: آرتریت ممکن است باعث تورم بافت اطراف مفاصل آسیب دیده شود. پوست این ناحیه ممکن است برافروخته به نظر برسد و هنگام لمس گرم احساس شود. اگر فردی تورم در اطراف مفصل داشته باشد که 3 روز یا بیشتر طول بکشد یا بیش از سه بار در ماه رخ دهد، باید با پزشک تماس بگیرد.
  • سفت شدن مفاصل: آرتریت همچنین می‌تواند باعث سفت شدن مفاصل فرد شود. سفتی به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب در صبح، پس از مدتی نشستن یا پس از رانندگی طولانی مدت شایع است. اگر سفتی صبحگاهی فردی بیش از یک ساعت طول بکشد، ممکن است آرتروز داشته باشد.
  • مشکلات حرکت مفاصل: با گذشت زمان، یک فرد مبتلا به آرتریت ممکن است متوجه شود که حرکت مفاصلش دشوار می‌شود.

علائم آرتروز

استئوآرتریت چیست؟

استئوآرتریت (OA) شایع ترین شکل آرتریت است که بیش از 32.5 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استئوآرتریت باعث می‌شود غضروف داخل مفصل در طول زمان تجزیه شود، که می‌تواند باعث تغییر استخوان زیرین مفصل شود. این بیماری بیشتر مفاصل دست، لگن و زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

علائم OA شامل درد، سفتی و تورم در داخل و اطراف مفاصل آسیب دیده است. این علائم معمولا به کندی ایجاد و با گذشت زمان بدتر می‌شوند. OA می‌تواند باعث کاهش عملکرد مفصل و ممکن است منجر به ناتوانی شود.

آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خود ایمنی است. این بدان معناست که زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی فرد به اشتباه به سلول‌های سالم در بدن او حمله کند.

RA معمولاً به مفاصل فرد حمله می‌کند و باعث التهاب می‌شود که می‌تواند منجر به درد و تورم در مفاصل شود. این عارضه می‌تواند چندین مفاصل را به طور همزمان تحت تاثیر قرار دهد، اما علائم معمولا در دست‌ها، مچ دست و زانو ظاهر می‌شوند.

آسیب بافتی که RA ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث درد مزمن شود و به طور بالقوه منجر به بدشکل شدن مفاصل آسیب دیده شود.

انواع آرتریت

علت درد آرتروز چیست؟

آرتریت ممکن است به دلیل التهاب، باعث درد مفاصل شود. هنگامی که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های مفصلی فرد حمله می‌کند، می‌تواند بدن را به روش‌های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد، مانند:

  • تورم مفصل
  • افزایش مقدار مایع در مفصل
  • فعال کردن اعصاب داخل مفصل

این علائم می‌تواند باعث درد در بیماری آرتروز شود.

OA می‌تواند باعث تحلیل رفتن غضروف فرد شود. غضروف انتهای استخوان‌ها را در جایی که به هم می‌رسند، مانند بالشتک می‌کند و مفاصل را تشکیل می‌دهد. همچنین از ساییدگی استخوان‌ها به هم جلوگیری می‌کند. هنگامی که غضروف آسیب می‌بیند، انتهای استخوان‌ها هنگام حرکت فرد به هم ساییده می‌شود که می‌تواند دردناک باشد.

علائم آرتروز با درد عمومی مفصل یکسان نیست. علائم آرتریت ناشی از التهاب است، در حالی که درد مفاصل به دلیل ساییدگی و پارگی عمومی یا در نتیجه شرایط دیگر رخ می‌دهد.چندین علت احتمالی برای درد مفاصل وجود دارد که به آرتریت مربوط نمی‌شود. این شامل موارد زیر است:

  • ساییدگی و پارگی
  • آسیب به یک مفصل
  • نقرس
  • تاندونیت
  • بیماری‌های عفونی مانند تب روماتیسمی و آبله مرغان
  • چاقی

علت درد در بیماری آرتریت

مدیریت آرتریت

آرتریت معمولا برگشت پذیر نیست. با این حال، افراد می‌توانند آرتریت خود را برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی خود مدیریت کنند. در زیر برخی از اقداماتی که یک فرد می‌تواند برای مدیریت آرتریت خود انجام دهد آورده شده است.

فعال‌تر شوید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان می‌کند که فعالیت بدنی منظم می‌تواند به تسکین درد آرتریت و بهبود عملکرد مفاصل، خلق و خو و کیفیت زندگی کمک کند.

بنیاد آرتریت اضافه می‌کند که ورزش می‌تواند با تقویت ماهیچه‌هایی که مفاصل دردناک را پشتیبانی می‌کنند، کمک کند و در عین حال مفاصل را متحرک نگه می‌دارد. ورزش همچنین می‌تواند به کاهش وزن اضافی کمک کند، که فشار وارده بر مفاصل را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و بیماری قلبی را در فرد کاهش دهد.

فعالیت بدنی برای سالمندان

درمان‌های طبیعی درد را در نظر بگیرید

همچنین ممکن است فردی بخواهد از انواع داروهای طبیعی برای کمک به مدیریت درد آرتریت خود استفاده کند. گزینه‌ها عبارتند از:

  • طب سوزنی: طب سوزنی نوعی طب چینی است. این فرآیند وارد کردن سوزن‌های نازک از طریق پوست در نقاط خاصی از بدن است. اعصاب، ماهیچه‌ها و بافت همبند را تحریک می‌کند تا جریان خون را بهبود بخشد و مسکن‌های طبیعی بدن را فعال کند.
  • ماساژ: ماساژ ملایم می‌تواند به کاهش درد مفاصل و سفتی مفاصل کمک کند. همچنین ممکن است دامنه حرکتی فرد را بهبود بخشد. با این حال، فرد باید از ماساژ در هنگام شعله ور شدن مفاصل خودداری کند.
  • تای چی: تای چی یکی دیگر از تمرینات چینی است. این شامل استفاده از حرکات ملایم، تنفس عمیق و مدیتیشن است. تای چی می‌تواند درد مفاصل را کاهش دهد و دامنه حرکتی، عملکرد مفاصل و رفاه عمومی را بهبود بخشد.
  • یوگا: یوگا یک تمرین باستانی است که در هند سرچشمه گرفته است. این شامل تکنیک‌های تنفس عمیق، مدیتیشن و انواع حالت‌های بدن است. یوگا ممکن است به بهبود درد و آرامش مفاصل و همچنین کاهش سفتی و استرس مفاصل کمک کند.

فواید تای جی

شاخص توده بدنی (BMI) را در محدوده سالم نگه دارید

افرادی که دارای وزن اضافی هستند، خطر ابتلا به برخی از انواع آرتروز را افزایش می‌دهند. در افرادی که قبلاً تشخیص آرتریت دارند، رسیدن به وزن متوسط ​​یا حفظ آن می‌تواند به کاهش استرس روی مفاصل درگیر آرتروز، کاهش درد و کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند.

CDC می گوید که کاهش 4 تا 5 کیلوگرم اضافه وزن می‌تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل برای افراد مبتلا به آرتروز کمک کند.

از مفاصل محافظت کنید

صدمات مفاصل یا استفاده بیش از حد می‌تواند باعث استرس مکرر شود و ممکن است  به ایجاد OA در آن مفصل کمک کند. فرد مبتلا به آرتروز باید فعالیت‌های کم تاثیری، مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا را انتخاب کند که برای مفاصل او آسان است.

تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید

خوردن یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به پیشگیری از ابتلا به آرتروز یا کاهش شدت آن کمک کند.

همچنین ممکن است خوردن غذاهای مختلف دیگری که می‌توانند به مبارزه با التهاب و تعادل سیستم ایمنی کمک کنند، مفید باشد. با این حال، تغییرات رژیم غذایی برای تقویت سیستم ایمنی ممکن است برای افراد مبتلا به انواع آرتریت خود ایمنی مانند RA موثر نباشد.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به RA را در افراد افزایش دهد. افرادی که سیگار می‌کشند می‌توانند با ترک سیگار احتمال ابتلا به RA را کاهش دهند.

فواید ترک سیگار

درمان‌های آرتروز

درمان آرتریت بر تسکین علائم و بهبود عملکرد مفصل تمرکز دارد. ممکن است لازم باشد چندین روش درمانی مختلف یا ترکیبی از درمان‌ها را امتحان کنید، قبل از اینکه تعیین کنید چه چیزی برای شما بهتر است.

داروها

داروهای مورد استفاده برای درمان آرتروز بسته به نوع آرتریت متفاوت است. داروهای رایج آرتریت عبارتند از:

  • NSAIDها: داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌توانند درد را تسکین داده و التهاب را کاهش دهند. به عنوان مثال می توان به ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم اشاره کرد. NSAIDهای قوی‌تر می‌توانند باعث تحریک معده شوند و ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهند. NSAIDها نیز به صورت کرم یا ژل در دسترس هستند که می‌توانند روی مفاصل مالیده شوند.
  • ضد تحریک کننده‌ها: برخی از انواع کرم‌ها و پمادها حاوی منتول یا کپسایسین هستند، ماده‌ای که فلفل را تند می‌کند. مالیدن این مواد روی پوست روی مفصل دردناک ممکن است در انتقال سیگنال‌های درد از خود مفصل اختلال ایجاد کند.
  • استروئیدها: داروهای کورتیکواستروئیدی، مانند پردنیزون، التهاب و درد و آسیب مفاصل را کاهش می‌دهند. کورتیکواستروئیدها ممکن است به صورت قرص یا به صورت تزریق در مفصل دردناک تجویز شوند. عوارض جانبی ممکن است شامل نازک شدن استخوان‌ها، افزایش وزن و دیابت باشد.
  • داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs): این داروها می‌توانند پیشرفت آرتریت روماتوئید را کند کرده و مفاصل و سایر بافت‌ها را از آسیب دائمی نجات دهند. علاوه بر DMARDهای معمولی، عوامل بیولوژیک و DMARDهای مصنوعی هدفمند نیز وجود دارد. عوارض جانبی متفاوت است اما بیشتر DMARDها خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند برای برخی از انواع آرتریت مفید باشد. ورزش می‌تواند دامنه حرکتی را بهبود بخشد و عضلات اطراف مفاصل را تقویت کند. در برخی موارد، آتل یا بریس ممکن است ضروری باشد.

عمل جراحي

اگر اقدامات محافظه کارانه کمکی نکرد، پزشکان ممکن است جراحی را پیشنهاد کنند، جراحی‌ها شامل موارد زیر است:

  • تعمیر مفصل: در برخی موارد، سطوح مفاصل را می‌توان برای کاهش درد و بهبود عملکرد صاف یا مرتب کرد. این نوع روش‌ها اغلب می‌توانند به روش آرتروسکوپی، از طریق برش‌های کوچک روی مفصل انجام شوند.
  • تعویض مفصل: این روش مفصل آسیب دیده را برداشته و یک مفصل مصنوعی جایگزین آن می‌کند. مفاصلی که معمولاً جایگزین می‌شوند، مفصل ران و زانو هستند.
  • همجوشی مفصل: این روش بیشتر برای مفاصل کوچکتر مانند مفاصل مچ دست، مچ پا و انگشتان استفاده می‌شود. انتهای دو استخوان مفصل را جدا و سپس آن‌ها را به هم قفل می‌کند تا زمانی که در یک واحد سفت و سخت ترمیم شوند.

درمان های آرتروز

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

هر کسی که علائم آرتروز دارد، باید با پزشک تماس بگیرد. قبل از مراجعه به پزشک، پیگیری همه علائم برای چند هفته مفید است. فرد می‌تواند متوجه شود که چه قسمت‌هایی از بدن سفت و متورم است و در چه زمانی از روز این علائم رخ می‌دهد. آنها همچنین می‌توانند طول مدت علائم و هر چیزی که به کاهش آنها کمک می‌کند را یادداشت کنند.

در صورت مشکوک بودن به آرتروز، پزشک ممکن است آزمایشات فیزیکی را برای بررسی دامنه حرکتی افراد انجام دهد. آنها همچنین در مورد سابقه پزشکی فرد سوال خواهند کرد و در صورت لزوم آزمایشاتی را تجویز خواهند کرد.

دسته‌بندی بیماری
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت